Nov 15, 2010

what kind of mother is this?!

siang td, i went to a shop wif my mOm's fren.
so, on our way to dat shop.kami berjalan kaki. ak ternampak 1 tragedi ni.

utk smpai ke kdai tu, kami melalui sebuah kedai permainan.. [mcm skema je bhsa aku]
btol2 kt depan kdai mainan tu, ade la sorang mak n anak.anak die tu, around 3y.o. pompuan.cute sgt.chubby.
........ok,enuf with the description. citer die cmni..

dr jauh, sblom aku lalu kt depan kdai tu, ak nmapk si ibu tgh marah2 kt anak die.
well, biasa la tu kan.. mak marah anak.
but, just when aku lalu btol2 seblah diorang,
suddenly si ibu tu mcm hilang sabar.
tym tu si anak tgh pgg cup air oren. [ala,plastic cup yg org jual air sehengget satu bekas tu..berisi air oren]
lalu si ibu tu rampas bekas air oren tu, n hentak2 kepala budak tu dgn cup yg berisi air tersebut.
mmg ganas gile la die buat.smpai air tu tepercik kt jeans aku.
smbil pukul2 si anak, die menjerit..'gerammnyee akuuu!!'
siyes kuat gile.. rs senak anak telinga aku yg lalu seblah die.
disebabkan si ibu pukul anak die ngn bekas air tu..
maka si anak tu abes basah kuyup ngn air oren.siap ade ais lg kt kepala n baju.
kesian sgt..

tp aku sbg outsider, xmampu nk buat ape.
si anak pon hanya mampu menanges je.ak tgk mak die mcm dh hilang kawalan.
ish3.. nk mengajar anak pon,bia la berpada.

mmg xdpt dinafikan, kdg2 kerenah budak2 boleh membuatkan kita agak kurang sabar.
tp bile nk marah tu..
xkan xterfikir kot.. budak tu kecik lg.xtau pape.sgt innocent.blom tau nk bezakan baik buruk.
marah mcm mn pon, budak kecik bukannye paham.kan lg bagus kalo ckp elok2.. let them understand
knape yg tu xboleh.. knape yg ni boleh..

bak kata Mdm.Iswander [among lecturer yg sgt motherly]
"gives the children the best childhood time" sbb childhood ni la antara memory yg kekal smpai bebila.
plus, person with good childhood time will eventually didik anak diorang dgn baik.. so, bende tu akan continuous smpai la ke cucu cicit.

haaa.. nway, sume ni, jdkan la pengajaran utk kamu2 disana n diri aku jugak.
aku pon xtau diri aku cmne bile dh jd mak budak nt. harapnye none of us jd cmtu.amin~

No comments:

Post a Comment